Випробування зимою: яких цін очікувати на газ і чи вистачить ресурсу

  • Коментарі запису:0 коментарів | 
  • Переглядів: 29
Ви зараз переглядаєте Випробування зимою: яких цін очікувати на газ і чи вистачить ресурсу

Ціни на газ в Україні та ЄС зараз є стабільними, дефіцит не простежується.Україна входить в опалювальний сезон 2025/2026 на тлі безпрецедентних російських атак на газову і газовидобувну інфраструктуру. На кінець жовтня в ПСГ накопичено 13,2 млрд куб. м ресурсу, однак ми все ще потребуватимемо додаткових обсягів імпортного газу для сталого проходження зими, щоб компенсувати часткові втрати власного видобутку через осінні удари.

Читай нас також у Viber та Telegram.

Ціни на газ – на плато

Станом на кінець жовтня, за даними Gas Infrastructure Europe, європейські сховища заповнені більш ніж на 82%, хоча з минулої зими ЄС вийшов із рекордно низькими запасами – 33,5%. Це був тривожний сигнал, тому довелося працювати на випередження, щоб не допустити спекуляцій на ринку. Як і прогнозувалося, завдяки пом’якшенню заходів із накопичення та нарощенню поставок LNG Європі вдалося уникнути високої волатильності та надмірних цін протягом сезону закачування та, зокрема, напередодні осінньо-зимового періоду (ОЗП).

У вересні-жовтні європейський бенчмарк TTF утримувався на плато приблизно $400 за тис. куб. м із керованою добовою мінливістю. Середній вересневий спот становив $398, або 16 449 грн за тис. куб. м, а ф’ючерси на місяць наперед – $402, або 16 629 грн. У жовтні ситуація практично не змінилася: вартість ресурсу все ще є нижчою за $400. Цікавий факт: якщо у вересні місячний контракт був трохи дорожчим за спот, то у жовтні – навпаки.

Вартість газу в перший осінній місяць коливалася в межах 6%, у жовтні – 9%. Це свідчить про відсутність «цінового ралі» перед початком опалювального сезону у Європі.

Ситуація на українському ринку також є стабільною, але ми фіксуємо помірне зростання у другій половині жовтня. На це традиційно впливає холодніша погода, початок відбору газу зі сховищ і сезонне наближення піків споживання. Цього року ще додалося короткотривале зупинення польського коридору 20–23 жовтня, а також нарощення імпорту через нещодавні атаки на газовидобувну інфраструктуру. Якщо у вересні вартість газу була 20 тис. грн за тис. куб. м, то вже наприкінці жовтня котирування на листопад зросли до 21–21,5 тис. грн.

Як бачимо, наразі ціни на ресурс як у ЄС, так і в Україні є стабільними та зрозумілими. Ознак дефіциту не простежується, а вартість на хабі TTF утримується без аномальних стрибків. Враховуючи те, що Україна провела успішну кампанію закачування ресурсу в ПСГ у період міжсезоння, накопичені запаси та доступні потужності для подальшого імпорту не мають призвести до суттєвих цінових стрибків.

Чого очікувати в найближчі місяці?

На сьогодні спотові й ф’ючерсні контракти майже рівні, тож це дає можливість прогнозувати, що до кінця 2025 року ціни збережуться лише з помірним сезонним коливанням. Є кілька факторів, які можуть впливати на вартість ресурсу у ЄС: погода у Північній і Центральній частині, а також конкуренція за LNG на глобальному світовому ринку.

Для України існують ще й локальні причини, які забезпечують додаткову надбавку до європейської ціни. Це можуть бути тимчасові технічні обмеження на міждержавних точках перетину, продовження атак на газову інфраструктуру й обмінний курс євро/долара до гривні. Зважаючи на ці ризики, продавці, як правило, закладають трохи вищу ціну на ресурс, щоб покрити ризики.

Як очікується, вартість газу на європейському хабі TTF у листопаді-грудні коливатиметься в межах $370–430 за тис. куб. м, що дорівнює 16–18 тис. грн. Плюс до цього ще потрібно додати доставку до України, а це майже €50 за кожні 1000 куб. м, обов’язковий ПДВ – ще 20% від вартості й інші витрати. У випадку сильного похолодання можливе короткочасне зростання цін у розмірі до 2 тис. грн, а з потеплінням – аналогічне зниження.

Наявність газу у ЄС забезпечить поставки до України

Європа входить у зиму з відносно комфортною подушкою безпеки, а основну роль у балансуванні відіграє саме LNG. За базового сценарію – помірний попит, відсутність екстремальних холодів і стабільні поставки скрапленого газу – ЄС вийде з ОЗП 2025/2026 із запасами в ПСГ вище 30%. У випадку більш критичних сценаріїв доведеться нарощувати закупівлі LNG і зменшувати споживання. Це, відповідно, тиснутиме на ціни в бік зростання та ще більше знизить запаси в підземних газосховищах навесні 2026 року.

Міжнародні аналітики прогнозують, що найближчої зими Європі потрібно буде імпортувати до 160 додаткових партій LNG. Імпорт скрапленого природного газу зросте із 660 танкерів у 2024 році до 820 цьогоріч (одне судно в середньому перевозить 100 млн куб. м), що становитиме майже 50% від усіх поставок газу у Євросоюз.

Достатня кількість ресурсу у ЄС дає можливість прогнозувати стабільне постачання до України. Для імпорту ми маємо понад 70 млн куб. м гарантованих потужностей щодоби. Основні маршрути: Угорщина, Польща і Словаччина, які забезпечують 97% від загального обсягу надходжень. Є також можливість отримувати ресурс із Румунії та Молдови. Якщо раніше тариф на транспортування газу через ці країни по Трансбалканському коридору був удвічі й більше разів вищим за інші напрями, то зараз маємо позитивні зміни.

На днях регулятор ANRE Молдови запровадив знижку в розмірі 50% для транспортування газу маршрутом Route 1 Трансбалканського газопроводу, через який Україна може імпортувати ресурс із грецьких LNG-терміналів. Оператор Vestmoldtransgaz і румунський Transgaz застосовуватимуть знижений тариф 6 місяців – із листопада 2025 року до квітня 2026 року.

Як бачимо, це рішення вже показало результат: на останньому аукціоні було заброньовано найбільшу частину пропускної спроможності з моменту запуску. За даними Regional Booking Platform, на листопад оператори газових мереж Південно-Східної Європи запропонували потужність приблизно 2 млн куб. м на добу, з яких третина обсягу була заброньована. Не виключено, що частина могла припасти на Україну.

Зараз уряд і «Нафтогаз» активно працюють над диверсифікацією поставок і закупівлею додаткових обсягів газу для стабільного проходження ОЗП. Ведеться робота щодо розширення пропускних потужностей на польському напрямку, а також обговорюються можливості для зменшення тарифів по словацькому маршруту.

Основним для України залишається не стільки ресурс, адже навряд чи у Європі його буде важко знайти, скільки дешева логістика його доставлення до наших ПСГ.

Перегляди: 99

AgroNews

Поділитися новиною:

Отримуйте ТОП-10 новин за минулий день на електронну пошту:

Залишити відповідь