АТ «Укрзалізниця» цього тижня оголосить 80 нових аукціонів із продажу металобрухту загальним обсягом приблизно 31 тис. т. Загальна початкова вартість лотів сягає 203 млн грн. Про це йдеться у пресрелізі залізничного оператора.
Читай нас також у Viber та Telegram.
Компанія зазначає, що перед запуском торгів провела консультації з потенційними покупцями, проаналізувала результати аналогічних аукціонів і врахувала офіційні ринкові дані. На основі цього стартову ціну брухту було переглянуто – тепер вона становить 6400 грн/т.
УЗ очікує, що завдяки високій конкуренції під час аукціонів ціна зростатиме. За словами представників компанії, новий підхід має створити комфортніші умови для учасників ринку та підвищити рентабельність продажів. Одним із кроків у цьому напрямі стало зменшення обсягів металобрухту в окремих лотах, що дасть можливість залучити ширше коло покупців, зокрема середніх і малих металотрейдерів.
Переглянута стартова ціна ґрунтується на аналізі попередніх торгів у системі Prozorro.Продажі, а також на даних ДП «Укрпромзовнішекспертиза». В «Укрзалізниці» пояснюють, що ставка, встановлена ще у квітні, більше не відповідала поточним ринковим умовам, саме тому її було приведено у відповідність до актуальної кон’юнктури.
Додатковим стимулом для учасників стане й новий тариф на навантаження металобрухту. Компанія знизила його до 706 грн/т (із ПДВ), що має зменшити операційні витрати покупців і зробити участь у торгах привабливішою.
Таким чином, «Укрзалізниця» очікує помітного пожвавлення активності на аукціонах і розраховує, що оновлена структура лотів і прозора цінова політика сприятимуть формуванню справедливої ринкової ціни.
Зазначимо, що ринок металобрухту в Україні переживає системну кризу: заготівля сировини через війну скоротилася втричі, а значна її частина додатково «вимивається» експортом. У таких умовах брухт «Укрзалізниці» набуває стратегічного значення для металургійних підприємств.
До воєнного періоду УЗ забезпечувала приблизно 10–15% номінальних обсягів продажів на Prozorro, хоча реальні поставки становили лише до 6% ринку. Водночас після юридичної колізії восени 2023 року компанія на півтора року призупинила аукціони, що ще більше загострило дефіцит сировини.
Відновлення торгів у 2025 році відбулося на тлі погіршення фінансового стану УЗ. Уряд був змушений екстрено виділити залізничному оператору понад 4,3 млрд грн для виплат зарплат, і продаж металобрухту став одним з основних внутрішніх джерел надходжень.
Хоча «Укрзалізниця» і накопичила великі запаси брухту – понад 95 тис. т готових до продажу та до 131 тис. т у перспективі – фактичні відвантаження у червні-серпні знизилися до 10 тис. т, мінімуму за 7 років. Причиною стали системні проблеми в організації аукціонів, ціноутворенні й умовах реалізації сировини. Для усунення розбіжностей з учасниками ринку УЗ провела нараду, зібравши пропозиції та скарги, що надалі може покращити активність і продажі сировини.
Перегляди: 4
